Gallringsplanering baserat på två olika skattningar av skogstillståndet

University essay from SLU/Dept. of Forest Ecology and Management

Abstract: SCA Skog är en av Sveriges stora privata markägare och har en företagsstruktur som inkluderar flertalet egna bruk och sågverk. För att upprätthålla ett gott flöde, skog och industri mellan, tillämpas en planeringshierarki byggd i tre steg; strategisk, taktisk och operativ. Tillsammans ska de fungera som en länk mellan verksamhetens olika stadier. Indikationer har uppkommit om att planeringsunderlaget i den strategiska nivån inte är tillräckligt kompatibel med underlaget i den taktiska. Detta gäller främst de gallringsvisa volymerna där fältpersonal på distriktet upplever svårigheter med att återfinna dessa i fält. Syftet med detta arbete var att med hjälp av Heureka PlanVis analysera och jämföra underlagen för de två första planeringsstegen; den strategiska och den taktiska. Jämförelsen avsåg både initialtillstånd liksom en prognos för de två närmast förestående femårsperioderna. Analyserna är främst inriktade på skogar föreslagna till gallring och utfallet därav. Underlaget som behandlas är den strategiska planeringsfasens objektiva stickprovdata och den taktiska planeringens heltäckande beståndsdata. Studien gjordes på SCA Skog, Västerbotten, Umeå, distrikt. Analysmaterialet begränsades till en tredjedel av distriktets totala storlek, vilket omfattar nästan 16000 ha. Detta motsvarar 26 stickprovsavdelningar respektive 2677 bestånd. Analysen baserad på det heltäckande beståndsregistret uppvisade en högre volym gallring än den baserad på stickprovsdatat. Andra markanta skillnader orsakade av de olika indataseten kunde ses i trädslagsfördelningen och sortimentsutfallen vid gallring. Att distriktspersonalen upplever svårigheter med att översätta förvaltningens krav kan delvis bero på att det strategiska planeringsunderlaget inte har någon rumslig förankring där alltså liten hänsyn tas till praktiska aspekter såsom åtkomst till skogarna etc.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)