Essays about: "landsbygdsentreprenörskap"

Found 3 essays containing the word landsbygdsentreprenörskap.

  1. 1. Landsbygdsföretagen och den gröna omställningen : en studie om företagsutveckling på landsbygden

    University essay from SLU/Dept. of Economics

    Author : Erik Haggarsson Lewis; Manne Rosén; [2023]
    Keywords : Entreprenörskap; landsbygdsentreprenörskap; kontext; inbäddning; landsbygdsutveckling; företagsutveckling; Entrepreneurship; rural entrepreneurship; context; embeddedness; rural development; corporate development;

    Abstract : I Piteå står företagare inför stora förändringar. I samband med de omfattande investeringar som görs inom ramen av den gröna omställningen förändras de kontextuella faktorer som är avgörande för ruralt entreprenörskap, med andra ord företag som härstammar från platsen och anammar platsens unika resurser och som inte kan flyttas någon annanstans. READ MORE

  2. 2. De gotländska eldsjälarna : en studie om eldsjälarnas roll i landsbygdsutveckling på Gotland

    University essay from SLU/Dept. of Economics

    Author : Elina Myrestaf; Jenny Öhlin; [2017]
    Keywords : eldsjäl; landsbygdsutveckling; utvecklingsbolag; kontext; nätverk; Gotland;

    Abstract : Trots att det sker en utflytt från icke tätortsnära landsbygd i landet bedrivs ändå en framgångsrik landsbygdsutveckling på Gotland. Detta i form av tio lokala utvecklingsbolag där privatpersoner och företag kan köpa aktier i syfte att främja den lokala bygden. READ MORE

  3. 3. How can being engaged in an alternative marketing network support small scale, rural food entrepreneurs? : a case study of Bondens Egen Marknad in Halland

    University essay from SLU/Dept. of Economics

    Author : Ingrid Carlsson Lervik; [2015]
    Keywords : alternative marketing networks; local embeddedness; rural food entrepreneurship;

    Abstract : Rural entrepreneurship is promoted as part of current efforts made to sustain rural development, at the same time research on the topic is relatively limited and more knowledge is needed. It is the aim of this thesis to attempt to identify ways in which an alternative marketing network may support small scale, rural food entrepreneurs. READ MORE