Flyttavstånd och flyttkostnader för skogsmaskiner samt ruttplanering hos Södra Skogsägarna :

University essay from SLU/Department of Forest Biomaterials and Technology (from 131204)

Abstract: Företag som arbetar med skogsdrivning har haft låg lönsamhet under flera decennier. Därför är det viktigt att de arbetar kostnadseffektivt. Flytt av skogsmaskiner mellan avverkningstrakter är kostsamt och kostnaden ökar med ökande flyttavstånd. Målet var att skapa ett underlag åt Södra för att uppnå kortare flyttavstånd och lägre flyttkostnader. Studien hade tre delsyften: 1) kartlägga skogsmaskiners flyttavstånd; 2) - kartlägga arbetssätt vid schemaläggning av avverkningstrakter (ruttplanering), samt 3) beräkna flyttkostnad för en skogsmaskin med traktor och trailer. Flyttavstånden mellan avverkningstrakter kartlades inom sex verksamhetsområden på Södra under perioderna juli – september 2012 och juli - september 2013. Arbetssätt vid ruttplanering kartlades via kvalitativa intervjuer med produktionsledare och genom processkartläggning. Analyser testade om arbetssättet hade betydelse för flyttavstånd eller exakthet i virkesleverans (leveransprecision). Kostnaden för maskinflytt med traktor och trailer beräknades med teoretiskt antagen tidsåtgång för lastning, flytt och lossning av en skogsmaskin vid olika avstånd. Kalkylen jämfördes med befintliga kostnadskalkyler för maskinflytt för egen maskin (hjulning) och med lastbilstrailer. Medelflyttavståndet var 13,6 km, den 50:e percentilen av flyttavstånden var 11 km och den 90:e var 30,1 km. Inga signifikanta skillnader i medelflyttavstånd mellan verksamhetsområdena hittades. Tre olika arbetssätt vid ruttplanering användes. Skillnaden var i vilken grad ruttplaneringsprocessen var centraliserad till produktionsledaren, eller decentraliserad till skogsinspektorerna och maskinförarna. Någon skillnad i flyttavstånd eller leveransprecision mellan arbetssätt kunde inte påvisas. Maskinflytt med traktor och trailer var ekonomiskt fördelaktigt vid avstånd mellan 0-15 km, ifall alternativen var hjulning eller lastbilstrailer med 30 min väntetid. För Södras del motsvarar det ca 60 % av flyttarna.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)