Essays about: "särskiljningsförmåga"

Found 3 essays containing the word särskiljningsförmåga.

  1. 1. Consumer perception of machine-generated advertisement

    University essay from

    Author : Christoffer Csoré Suhonen; Tommy Hjelm; [2021]
    Keywords : Artificial intelligence; machine learning; digital marketing; consumer perception; discernment ability; Artificiell intelligens; maskininlärning; digital marknadsföring; konsument uppfattning; särskiljningsförmåga;

    Abstract : Research in the area of artificial intelligence (AI) in marketing mainly consists of increasing value for retailers or ethical issues related to consumers, in contrast, academic research regarding consumers perception of AI in marketing is vague at best. This research explores the perception of machine-generated advertising campaigns and how these campaigns are experienced by consumers. READ MORE

  2. 2. The semiotics of descriptiveness - An analysis of the registrability of neologisms as trade marks in the European Union

    University essay from Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Author : Emil Albihn Henriksson; [2011]
    Keywords : EU-rätt; EU-law; förmögenhetsrätt; immaterialrätt; intellectual property law; semiotics; semiotik; trade mark law; varumärkesrätt; neologisms; neologismer; särskiljningsförmåga; distinctiveness; descriptiveness.; Law and Political Science;

    Abstract : Varumärkesrätten inom den Europeiska Unionen förbjuder registreringen av varumärken som är beskrivande för varan eller tjänsten, eller en av dess egenskaper, för vilket varumärket ansöks. Kravet har ansetts vara en undergrupp till det generella kravet på att ett varumärke måste ha särskiljningsförmåga, som krävs för att uppfylla det grundläggande syftet med varumärken, nämligen att identifiera ursprung. READ MORE

  3. 3. Too Good to be Protected: The exclusion of shapes that give substantial value to the goods from trade mark protection

    University essay from Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Author : Caroline Wüeggertz; [2010]
    Keywords : Förmögenhetsrätt; EG-rätt; Immaterialrätt; Law and Political Science;

    Abstract : Enligt varumärkesrätten inom Europeiska Unionen (EU) är alla kännetecken som kan uppfattas med något av våra fem sinnen möjliga att registrera som varumärken om de kan återges grafiskt, samt kan särskilja ett företags varor och tjänster från andra företags. I Artikel 2 Rådets första direktiv 89/104/EEG av den 21 december 1988 om tillnärmningen av medlemsstaternas varumärkeslagar (VD) samt Artikel 4 Rådets förordning (EG) nr 40/94 av den 20 december 1993 om gemenskapsvarumärken (VF) är formen på en vara eller dess utstyrsel möjlig att skydda inom varumärkesrätten om de uppfyller de i lagen uppställda kraven. READ MORE