Kort livsmedelskedja : faktorer som säkerhetsställer livsmedelskvalitet i en kort livsmedelskedja

University essay from SLU/Dept. of Economics

Abstract: Livsmedelsindustrin har förändrats under de senaste decennierna. En gradvis globalisering av livsmedelsmarknaden har bidragit till förändringar i hela livsmedelskedjan. Flera sjukdomar hänförda till livsmedel har rapporterats i media de senaste åren. Som en följd av detta ifrågasätter fler konsumenter leverantörskedjans distributionsmetoder. Det har även lett till en ökad efterfråga på närproducerade livsmedel. Transporten av livsmedel ställer krav på att samtliga aktörer i en livsmedelskedja samarbetar. Aktörernas samarbete är avgörande för säkerställandet av livsmedlens kvalitet. Syftet med uppsatsen är att identifiera faktorer som säkerställer livsmedelskvalitet i en kort livsmedelskedja. Faktorerna baseras på ett urval akademiska publikationer. Analysen görs i kontexten hållbar utveckling. De identifierade faktorerna beskrivs ur två perspektiv: leverantörs- och värdekedja. Med en kvalitativ litteraturstudie analyseras och diskuteras de faktorer som säkerställer livsmedelskvalitet i en kort livsmedelskedja, parallellt med agentteorin. För att säkerhetsställa livsmedelskvalitet i en kort livsmedelskedja måste producenternas och konsumenternas behov och intressen integreras. Begreppet värdekedjan utgår ifrån ett konsumentperspektiv där konsumentupplevt mervärde, homogena produkter och social välfärd prioriteras. Leverantörskedjan prioriterar effektiv distribution, reducering av energiförbrukning och en god relation till konsumenter. Vid integrering av de två aktörernas intressen är det viktigt med likvärdig information. I korta livsmedelskedjor är symmetrisk information lättare att implementera, eftersom producenterna och konsumenterna slipper kommunicera genom mellanaktörer. Symmetrisk information har en positiv inverkan på livsmedlens kvalitetsattribut, effektiva varuflöden, spårbarhet, samt bidrar till hållbara relationer. Producenter kan kommunicera produktens autencitet direkt till konsumenter. Konsumenter upplever därigenom mervärde i produkten och deras betalningsvilja ökar. Att köpa närproducerade livsmedel bidrar dessutom till en levande landsbygd.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)