Klimatanpassning : landskapsarkitektens yrkesroll och kunskapsbehov

University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

Abstract: I och med klimatförändringarna står vi inför stora globala utmaningar. Vad blir landskapsarkitekters del i arbetet för resiliens och hur kan de bäst arbeta med klimatanpassning? Klimatanpassning behövs inom alla skeden av samhällsbyggnad. Med denna utgångspunkt kartlägger detta kandidatarbete i landskapsarkitektur den framtida yrkesrollen, vilka kunskaper som landskapsarkitekter behöver samt vilka kunskapsområden som behöver utvecklas i utbildningen. Studien genomfördes som semi-strukturerade intervjuer med forskare av olika yrkesbakgrunder, verksamma inom forskning i landskapsarkitektur vid institutionen för stad och land, SLU Uppsala. Forskarnas bedömning gav inte ett fullständigt svar på vilka kunskapsområden som behövs utan är en framtidsspaning utifrån forskares åsikter. Studien visar att landskapsarkitekter skulle kunna få en framstående roll i klimatanpassningsarbetet och att implementering av tvärvetenskaplig forskning är en viktig del i detta. Ett flertal kunskapsområden identifierades som önskvärda för studenter och yrkesverksamma att utvecklas för att få en starkare yrkesroll i klimatanpassningsarbetet. De identifierade ämnesområden är behovet av multifunktionella ytor, integration av natur i urbana miljöer, platsspecifik gestaltning, dagvattenhantering, relationen mellan stad och land, globala perspektiv, samarbete mellan yrkesgrupper och förvaltning. En viktig slutsats från studien är att landskapsarkitekter och studenter behöver en bredare systemförståelse och teoretisk kunskap för att få en bättre uppfattning om vilka utmaningar som ska lösas. I diskussionen lyfts behovet av en uppdaterad syn på landskapsarkitekturens tre pelare, planering, gestaltning och förvaltning där ytterligare perspektiv som knyter ihop de tre områdena till en helhetsbild behövs för att kunna hantera klimatförändringar.

  AT THIS PAGE YOU CAN DOWNLOAD THE WHOLE ESSAY. (follow the link to the next page)