Essays about: "kommodifiering"

Found 5 essays containing the word kommodifiering.

  1. 1. Människan iklädd galonspäck : en studie av fisket som identitetsskapande näring

    University essay from SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Author : Embla Ekström; [2022]
    Keywords : identitet; fiske; narrativ; kommodifiering; modernisering; yrkesfiskare;

    Abstract : Industrialisering, mekanisering och professionalisering har marginaliserat traditionella yrkesverk-samheter världen över. Denna uppsats undersöker hur identiteten hos yrkesfiskare på Kosteröarna i norra Bohuslän förändrats över tid till följd av 1900-talets moderniserings- och professionaliserings-processer. READ MORE

  2. 2. The Moral Economy of Swedish Labour Market Co-operation and Job Security in the Neoliberal Era

    University essay from Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Author : James Fleming; [2021]
    Keywords : Moral economy; embedding; industrial relations; Sweden; corporatism; co-operation; job security; ne- oliberalism; labour market negotiations; unions; employer organisations; anthropology; political econ- omy; de-commodification; social peace; Inbäddning; Sverige; samarbete; arbetssäkerhet; nyliberalism; arbetsmarknadsparter; arbetsmarknadsrelationer; arbetsmarknad; förhandlingar; fackförbund; facket; arbetsgivarorganisation; antropologi; social fred; kommodifiering; Svenskt näringsliv; LO; anställningskydd; Las;

    Abstract : In the neoliberal era, there has been a global trend towards increased labour market insecurity and inequality, even in countries traditionally emblematic of union strength and socio-economic security such as Sweden. In this study, I present the first ethnographic research conducted in anthropology of negotiations between the central Swedish union and employer peak bodies (known as the ‘labour market partners’). READ MORE

  3. 3. Bostad – en vara eller icke vara? : en studie av bostadsförsörjningsmodellen Mallbo ur ett rättviseperspektiv

    University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Author : Matilda Alfengård; Tova Troedsson; [2019]
    Keywords : Mallbo; rättvisa; bostadsojämlikhet; bostadsförsörjning; kommodifiering;

    Abstract : Mallbo är ett projekt som arbetar med en ny bostadsförsörjningsmodell som syftar till att åstadkomma billiga bostäder för ekonomiskt utsatta grupper. Det unika med Mallbo-modellen är att den förenar insatser för att stärka strukturellt hemlösas ekonomiska situation, genom bland annat arbetsmarknadsåtgärder, samtidigt som man vill sänka produktions- och boendekostnaderna. READ MORE

  4. 4. Var unik! : en litteraturstudie kring stadsprofilering som verktyg vid stadsplanering

    University essay from SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Author : Elsa Karlberg; Ylva Hartman Magnusson; [2014]
    Keywords : kommodifiering; entreprenöriellt styre; gentrifiering; Malmö stad; Citytunneln; stadsprofilering; den kreativa klassen;

    Abstract : Denna uppsats behandlar hur städer styrs och marknadsförs idag och vilka konsekvenser detta får för stadens invånare. Ambitionen är att synliggöra maktdiskurser bakom stadsplanering, i ett globalt och lokalt sammanhang. En ökad förståelse för stadsutvecklingsprocesser kan bidra till en demokratisering av desamma. READ MORE

  5. 5. Getting paid writing graffiti : How graffiti artists produce value within marketing

    University essay from Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Author : Malcolm Jacobson; [2014]
    Keywords : Graffiti; marketing; commodification; symbolic capital; valorization; cultural criminology; urban sociology; authenticity; art worlds; subcultural capital; street art; Graffiti; marknadsföring; kommodifiering; symboliskt kapital; värdeskapande; kriminologi; urbansociologi; autenticitet; konstvärldar; subkulturellt kapital; street art; gatukonst;

    Abstract : In settings such as hotels, bars and boutiques, things like cars, sodas, clothes, and cities, are fueled with the symbolic capital of graffiti. The purpose of this ethnographic study is to understand how graffiti writers, through marketing, increase the value of their work, as well as that of other products, and how this commercialization affects the meaning of graffiti. READ MORE